2017 Spanje en Portugal

In 2017 zijn we voor het eerst op vakantie gegaan naar Spanje en Portugal.

We hebben heel veel gezien. We hadden voor deze reis met onze caravan 6 weken uitgetrokken. In grote lijnen beschreven komt het hier op neer.  We zijn vrij westelijk de Pyreneeën overgestoken en afezakt naar Salamanca. Daarna zijn we westwaarts gegaan naar Porto en daarna min of meer langs de kust terug naar Frankrijk.

De eerste stop was bij de was in Frankrijk St. Rome du Tarn.

De volgende rit was naar de voet van de Pyreneeën. We stopte bij Martre-Tolosane om de volgende dag de Pyreneeën over te steken.

Wij stopte aan de andere kant van de Pyreneeën bij het plaatsje  La Pablo de Castra .We bekeken het kleine plaatsje. We dronken wat in het plaatselijke "gemeenschapshuis". En we maakten een wandeling in de omgeving en kwamen onderweg een Romeinse opgraving tegen.

In 2 etappes gingen we hierna naar Villa Franca.

Daar niet ver vandaan, boven boven Madrid, bevindt zich de Bardenas, een heuse woestijn.

We zijn met de auto doorheen gereden, op een aangelegde asfaltweg. We hebben daar veel foto's gemaakt op een indruk te geven van het gebied waar het zomers ver boven de 50 graden kan worden.

's Middags zijn we naar het hoog gelegen stadje Olite gegaan.

De volgende rit ging naar Segovia.

Het aquaduct, de kerken en het kasteel onderschrijven de lange geschiedenis van de stad.

Het kasteel was van binnen nog gedeeltelijk ingericht.

Van af het dak was er een mooi uitzicht op de omgeving

De laatste dag in Sergovia hebben een wandeling gemaakt langs de oude stadsmuur.

De volgende dag zijn we door getrokken naar een camping dichtbij Salamanca. Natuurlijk zij wij ook deze stad wandelend gaan bekijken.

Wij vonden deze stad niet zo heel erg mooi, maar het grote vierkante plein in het centrum was daar een positieve uitzondering op.

We reden hierna weer zo'n 240km naar het westen naar Portugal en kampeerde bij het plaatsje Casfrieries/Sátão. We kwamen daar op een mooie heel rustige camping.

__________________________________________________________________________________________

De volgende dag was het nodig om boodschappen te doen en gingen daarvoor naar Villa Nova de Paiva.

De volgende ging  een kleine 200 km in zuidwestelijke richting .We stopte in Villa Pouca de Aquir, zo'n 30 km te noorden van Vila Real. Het was een ruime camping, vlak bij een meer, waar je 's avonds heerlijk kon wandelen.

Van af de camping maakten we met de auto een rit door de Douro-vallei.

We wandelde langs de kade in Peso de Regua.

En we bekeken het bijzondere stationnetje in Pinão, met bijzondere tegelpanelen.

Na een dagje rustig aangedaan te hebben zijn we vertrokken naar de kust, naar Vila Chã, zo'n 30km ten noorden van Porto. De camping lag vlak bij de kust.

We hebben de eerste dag gewandeld langs de kust, in noordelijke richting richting. Verrassend was dat er daar aan de kust duinen waren. Niet zo breed en hoog als in Nederland. Ook waren er mooie zandstranden, waar dan weer hier en daar rotsen bovenuit staken.

De volgende dag hebben we Porto bezocht. Vlak bij de camping konden we op de trein stappen.

Heerlijk ontspannen en geen parkeer problemen. We stapte midden in de stad uit.We hebben met veel plezier door porto gewandeld en hebben heel veel foto's gemaakt. We begonnen dus dicht bij het centrum. Het oude station met tegelpanelen was heel bijzonder.

We staken de Douro over. Aan de kade lagen de caves van de bekende porthuizen. Daar konden we proeven en we hebben natuurlijk ook een fles meegenomen. Vanuit de kade was er een uitzicht op de oude stad.

De volgende dag hebben weer een wandeling gemaakt langs het strand nu naar zuidelijke richting. Opvallend waren de groepen schoolkinderen die er een dag doorbrachten. Bijzonder (voor ons) waren de rotsen die hier en daar in het zand en in de zee de kop op staken. Hier en daar was het niet mogelijk het strand te volgen. Daar zijn plankieren aan gebracht om de weg te vervolgen. Helaas was het deze dagen niet zo zonnig.

De volgende rit was in noordoostelijke richting enigszins landinwaards in noordoostelike richting. We stopten bij Chaves, gelegen aan de noordwestkust van Spanje. De oude vesting gaf een mooi uitzicht over de omgeving.

We hebben vanuit deze plaats een mooie tocht door de noordwest punt van Spanje gemaakt naar Braganga waar we het kasteel hebben bekeken . We hebben veel gefotografeerd. We kunnen maar een kleine collectie tonen.

De volgende stop op onze reis was Bamio, gelegen aan een diepe inham van de noordwestelijk punt van Spanje, even ten zuiden van Santiago de Compesstele

De volgende dag zijn we naar Vila Garcia de Alcusa gegaan, niet ver van de camping, ook aan de inham gelegen.

Als je toch in de buurt bent, moet je natuurlijk de bedevaartplaats Santiago de Compostella gezien hebben.

Hierna gaan we noord-oostwaarts verder en komen bij aan bij de noordkust bij Foz. Het mooie weer was een beetje afgelopen. We maakte nog een wandeling langs de kust.

De volgende dag lopen we langs de zee naar Castra Fazouro.

De volgende dag zijn we gaan eten in Foz. De middag hebben we op het stand nabij de camping geluierd.

De volgende dag zijn we weer met de auto een ritje gaan maken Viveiero en Port Do

We gaan verder naar het oosten en stoppen bij vlak bij het plaatsje Benia de Onis.

We maken een uitstapje naar Cangez de Onis, een wat grotere plaats.

De volgende dag maken we en rit naar de Picos de Onis, een mooi berggebied.

We rijden weer verder naar het oosten, naar het gebied van Rioja. We verblijven bij het plaatsje Navrette.

We boften, de dag na onze aankomst wat het "portfeest" in het nabijgelegen plaatsje Fuenmayor. Het een proefglas en een 6-aantal bonnen konden we verschillende ports proeven.

De volgende dag hebben we nog wat gewandeld en verder uitgerust.

Hierna gingen we weer Frankrijk in en reden in twee etappes naar huis.  Het was een mooie reis en het is goed mogelijk dat we nog eens die kant op gaan.